Prikkelt en inspireert het debat over architectuur, stedelijke ontwikkeling en landschap in Eindhoven en omgeving.

Agenda

Eigen activiteiten

Nieuws

  • ZA 10 EN ZO 11 SEPTEMBER
    Z.T.
    Open Monumentendag
    Diverse activiteiten

    Zie Middenkolom...

  • Column/verslag lezing 'Van wie is de straat?' (8): Dat is mooi...

    Donderdag 23 juni 2016 vond de 8de lezing plaats in de reeks ‘Van wie is de straat’ , georganiseerd naar aan leiding van de gelijknamige tentoonstelling in het Van Abbemuseum. Jacob Voorthuis -universitair hoofddocent architectuurfilosofie aan de TU/e- neemt ons in ‘Straatverhalen 2’ mee in zijn beschouwingen over de openbare ruimte en schoonheid. Gerard Mesman haalt in zijn column een aantal opvallende zaken uit de lezing naar voren. Lees hieronder verder...
    Beeld: Straatbeeld Tel Aviv / Jacob Voorthuis. 

    ‘Dat is mooi.’ Lekker kort zinnetje. Dat is mooi. Bedenk daarbij dan de volgende alledaagse situatie: je bent in de winkel en laat je uitleggen welk koffiezetapparaat je het beste zou kunnen kopen. De verkoper weet wel een paar punten, en je denkt ‘verrek dat is mooi, dat ze daar aan gedacht hebben’. Volgens filosoof Jacob Voorthuis is het dan belangrijk om de voldane glimlach rond je mond waar te nemen, want dan voel je dat het waar is: dit vind jij mooi. Dat een ander helemaal niks om die functie van de koffiemachine geeft, doet absoluut niet ter zake: het gaat om jouw mooi. Absoluut fundamenteel subjectief.

    Het mooi van de een, kan zo tegelijkertijd de onverschilligheid van de ander zijn. Of erger. En dan veert Voorthuis op, want dan gebeurt er iets. Mooi is dan gevaarlijk, omdat hij de stelling aandurft dat zo bezien alles mooi gevonden kan worden; ook het meest wanstaltige dat je je voor kunt stellen, kan een ander mooi vinden. Lastig puntje, maar het is duidelijk aan Voorthuis te zien dat hij van dit soort hersengymnastiek ten volle geniet. Durf jezelf ook toe te geven dat je stiekem weg in hele foute dingen, toch ook een bepaalde schoonheid ziet. Zo onthult Voorthuis ons dat hij de strak geregisseerde parades in Zuid-Korea mooi vindt vanwege de massale choreografie. Dat is inderdaad niet in de haak, hij schaamt zich er ook voor, maar het feit ligt daar. Schoonheid is niet gemakkelijk wil hij maar zeggen.

    Absoluut gezien niet, maar als we de context erbij halen, wordt het meteen een stuk makkelijker. Lopen we in Milaan of Madrid, dan is een galerij -al dan niet met een stevig gordijn aan de zonzijde- een prima idee, want zo hou je het hoofd koel. Smalle straten in Genua; ook helemaal goed om dezelfde reden. Plaats je dat gegeven echter over naar de Nederlandse context, dan mag de ontwerper daarvan wat Voorthuis betreft meteen het cachot in. Hier moeten we immers elk straaltje zonlicht optimaal benutten. Voorthuis roemt de huizen in het oude Hoorn als een ‘gebruiksmachine’, waar het licht van de straat tot ver in de smalle huizen kan doordringen. Efficiënt. Praktisch. Het ‘mooie alledaagse’.

    Dan de straat op, want dat is tenslotte de rode draad in deze lezingencyclus. Van A naar B gaan, zo kun je de openbare ruimte definiëren. Voorthuis staat echter op straat en draait zich een kwart slag, waardoor je ineens de verbinding ziet tussen deze kant en de overkant: geen rechte lijn van plaats van vertrek naar plaats van aankomst, maar verbinding tussen beide zijden. De straat als ontmoetingsruimte, als de plaats waar het parlement (praathuis) is ontstaan. En nog zou moeten staan. De straat als kamer met de gevels als muren. Vanuit dit gezichtspunt geeft de eigenaar van de woning de straat iedere passant of burenpraatjesmaker een kamerwand, wat de woningbezitter ook direct een verantwoordelijkheid geeft om zijn deel van de gevelwand een zekere geborgenheid mee te geven.

     

    Wellicht is alles mooi, als je er maar genoeg mensen naar vraagt. Maar een straat is in de ogen van Jacob Voorthuis mooi, als ethiek en esthetiek bij elkaar komen; als het waarom van de straat past bij de vorm. Zo kregen de straten in het Haarlemse Tuinwijk Zuid met het verplaatsen van de keuken naar de straatzijde van het huis, een geheel andere levendigheid; een heel eigen verblijfskwaliteit. En dat heeft zo zijn sociale schoonheid. De straat als theater, waar we allemaal mogen optreden binnen de gedragsregels die we daarover afgesproken hebben. Voor het overige kunnen we ons dan terugtrekken in onze privacy, hoewel Voorthuis over dat begrip plompverloren opmerkt dat dit een soort diefstal is van het openbare leven.

    Zo weet Voorthuis als een doorgewinterde verkoper ons steeds weer te wijzen op nog ongeziene kwaliteiten van het begrip straat. En hoewel je de openbare ruimte per definitie niet kunt kopen, kun aan het slot van zijn betoog wel zeggen: dat is mooi. Of niet natuurlijk.

    Column/verslag lezing 'Van wie is de straat?' (8): Dat is mooi...
  • Column/verslag lezing 'Van wie is de straat?' (7): Gewildgroei na de puintuin

    Donderdag 9 juni 2016 vond de zevende lezing plaats in de reeks ‘Van wie is de straat’ in het Van Abbemuseum. Vincent Wittenberg van Gewildgroei keek daarin samen met Kees Doevendans van de TU/e terug op de invloed van Louis Le Roy. Als gastdocent in de jaren zeventig van de vorige eeuw introduceeder le Roy, de puintuin. Enkele voormalige studenten die toen in die puintuin aan de slag gingen, voorzagen de voordracht van Wittenberg van een levendig commentaar. Lees hieronder de column van Gerard Mesman naar aanleiding van deze ‘happening’. Beeld: Gewild groen in Eindhoven / Ruud Scheerens

    Men neme een weiland. Plant een paar bomen her den der. Vier jaar de natuur zijn werk laten doen, zonder zelf in te grijpen: op de handen zitten. En dan kan het feest beginnen, het hek kan open en de viertonners met puin kunnen hun af en aan rijden herhalen tot er een flinke berg stenen zich rond de bomen slingert. Pas dan kunnen de handen uit de mouwen, voor het herschikken van stenen en steentjes. Gulden regel: grote brokstukken laten liggen. Volg je intuïtie en vermijdt redeneren over het juiste patroon. Je mag herschikken zo lang je wilt, maar laat ondertussen het onkruid welig tieren en geef jonge boomscheuten de ruimte. En tijd. Heel veel tijd. Resultaat: een ecokathedraal.

    Vincent Wittenberg van Gewildgroei laat ons een paar foto’s zien van de ecokathedraal die Louis Le Roy bij Heerenveen heeft gecreëerd. Le Roy zien we ook even op een video, waar hij een verrassend helder Nederlands -weliswaar met een sterk Fries accent- spreekt voor een naam die anders doet vermoeden. Het verband met Eindhoven lijkt dan nog relatief ver weg, om nog maar te zwijgen over de connectie met de straat. Die relatie is er echter wel degelijk, maar dan wel ruim 40 jaar terug in de tijd. Bert Staal weet hoe het zit: “In die tijd mochten studenten bij Bouwkunde zelf een docent regelen, die voor een half jaar een aanstelling kreeg. Wij hebben toen voor Louis gekozen. Dit tegen de zin van de toenmalige Technische Hogeschool in.” Met deze correctie uit de zaal, komt de sfeer van de zeventiger jaren ook direct weer naar boven: iedereen gaat zich ermee bemoeien. Vincent horen we niet veel meer als de eerste rijen in het Van Abbe-auditorium met groot enthousiasme herinneringen over deze wilde periode naar boven halen. Dit onder aanvoering van ras-ontregelaar John Körmeling, die geheel in zijn element, het gedachtegoed van Le Roy met elan aanprijst.

    De puintuin van de toenmalige TU/e was een steen des aanstoots van het establishment. En dat was dus precies wat het moest zijn, omdat er een breuklijn nodig was met het planmatig denken in de stedenbouw, dat vanaf het einde van de 19e eeuw de overhand had gekregen. We bedenken nu iets, voeren dat uit en als het ons niet meer bevalt, dan breken we het weer af. Eclatant voorbeeld: de Bijlmer. Wat ontbreekt is geduld. Tijd. Iemand in de zaal roept dat we meer ruïnes zouden moeten hebben. Van de TH zijn we dan bij TD belandt, want: “Het plan van Piet Hein Eek met het TD-gebouw was zoiets; het gebouw totaal strippen en dan per verdieping een kavel uitgeven, waar je ook de natuur zijn gang zou mogen laten gaan.” Afgestemd. En Körmeling verwijst naar zijn eigen Happy Street, waarin de openbare ruimte omzoomd wordt door een verzameling van allerlei gebouwen en functies. Kriskras. Als curiositeit een succes in het verre Sanghai.

    Toch zijn we dan weer bij Vincent Wittenberg, met dank aan het verbod op glysofaat. De EU vond het niks meer, en verbood het giftige goedje dat jaren lang het onkruid tussen onze stoeptegels vandaan hield. Ja, dan moet je wat anders. Branden, schoffelen, de staalborstel er over. Of zegt Vincent heel clever, anders kaderen. Een mooi woord voor de profs uit de managementlaag van de toenmalige TH of de hedendaagse TU, maar je kunt de vijand ook bestrijden met zijn eigen middelen. Het kader van Vincent: gewildgroei. Daarin wordt onkruid, gewenste spontane vegetatie. Low profile beginnen met een gat middenin de vertrouwde stoeptegel. Geleend van Le Roy: geduld. Gewoon wachten wat er wat wil gaan groeien in het gat van onze (mentale) verharding. Water kan weer afgevoerd worden, de hitte-eilanden in de urbane wereld enigszins getemperd. Een woestijn die langzaam weer tot leven komt. Vincent heeft geduld. En Vincent is creatief met humor, waarmee de jaren zeventig weer wat dichterbij zijn, want wat dacht je van een Bermcocktail N73 of  de Onfatsoenlijke Plantsoenen Cocktail, geserveerd vanuit de icoon-achtige rugspuit.

    De puintuin op het TH-terrein mag dan al in 1983 met een bulldozer verwijderd zijn, de kiem die Louis Le Roy daar heeft gelegd, is inmiddels uitgegroeid tot urban farming en stadsnatuur. Het denken in de stedenbouw laat impulsen zien in de ombouw van kantoor- naar woongebouw. De ruïnes zijn in aantocht. 

    Column/verslag lezing 'Van wie is de straat?' (7): Gewildgroei na de puintuin
  • ZA 10 / ZO 11 september Open Monumentendag

    De Open Monumentendag, dit jaar in het weekend van 10 en 11 september, heeft als thema 'symbolen en iconen'. Ook in Eindhoven wordt er weer aan een programma gewerkt. Foto Patrick Meis. Meer info volgt...

    ZA 10 / ZO 11 september Open Monumentendag
  • Winkels op de TU/e...

    Bij Vertigo deze maand twee bijzondere activiteiten: de tentoonstelling ‘Quality Shop’ (t/m 15 juli 2016), en de presentatie van een boek over het werk van Hans Appenzeller. Het boek viert 50 jaar van zijn sieraadontwerpen. Lees meer.

    De expositie toont maquettes, foto’s en analyses van twee winkels uit de jaren 80, vanuit zowel een historisch als een eigentijds perspectief. Het gaat om de winkel voor sieraadontwerper Hans Appenzeller in Manhattan, gerealiseerd in 1983. Een winkel ontworpen door Manfred Kausen (Düsseldorf, 1941 – Amsterdam, 2015). De andere winkel, de herenkledingwinkel van Giel Beltgens te Maastricht, van drie jaar later, ontwierp Wiel Arets (1955) i.s.m. interieurarchitect Max van Beers (1941). Deze twee voorbeelden van ‘quality shops’ zijn gekozen, met het oog op de parellel van minimalisme uit die tijd, en ook vanwege het eigentijdse perspectief van een belangstelling voor lokale maakcultuur. Van Beers werkt altijd met lokale, ambachtelijk bekwame bouwbedrijven. Kausen begon als meubelmaker en heeft vele jaren achtereen samengewerkt met Bronnenberg uit Maastricht, een vakman op het gebied van het werken met staal en steen. Een perfectionist.

    Intussen bestaan de twee winkels niet meer. Van de winkel in Maastricht is nog alleen de gevel en de etalage behouden. Het interieur werd (op de trap na) er in het voorjaar van 2015 uit gesloopt en als oud ijzer van de hand gedaan. De ruimtelijke werking van een verdiepingen doorsnijdende ruimte werd tenietgedaan door het aanbrengen van een plafond. Direct voorafgaand aan de sloop kon het oorspronkelijke interieur nog voor het onderzoek worden gedocumenteerd, en het resultaat daarvan is in de expositie te zien. Van Hans Appenzeller’s winkel uit Manhattan zijn zes van de originele vitrines te zien.

    Deze expositie is een eerbetoon aan de de kwaliteit van de interieurarchitectuur van Manfred Kausen en Max van Beers, en aan de fenomenologische dimensie waarmee deze kwaliteit zichtbaar kan worden gemaakt door middel van foto’s, tekeningen en maquettes. De actualiteit van de tentoongestelde objecten wordt door de belangstelling voor juist die dimensie bepaald.

    Voor een begrip van waar het denken vanuit bouwkunst en interieurvormgeving van elkaar verschillen is het boeiend om het werk van Kausen en Van Beers met elkaar te vergelijken. Kausen denkt sterker als een architect in de manier van componeren (hij werkte o.a. voor Antonin Raymond, Tokyo, Le Corbusier, Parijs, en Herman Hertzberger, Amsterdam). Soms gaat dit een tikkeltje ten koste van atmosfeer, terwijl bij Van Beers een idee voor atmosfeer net zo bij uitzondering ietwat te nadrukkelijk de compositie accentueert. Het is zonder meer genieten, als beide opvattingen precies met elkaar in evenwicht zijn, in elkaar passen, en elkaar versterken, zoals dat zowel in de Beltgens-winkel te Maastricht als in de Appenzeller-winkel in Manhattan het geval was.

  • Van Centrum naar Strijp-S

    De gemeente Eindhoven is op zoek naar ideeen voor een nieuwe manier om Eindhoven Centrum en Strijp-S te verbinden op een fun manier. Bekijk hier het promotiefilmpje...

  • Eindhoven als filmdecor, nu ook als app

    Momenteel draait in Natlab de Helleveeg, een film van André van Duren. In deze productie, naar het boek van A.F.Th. van der Heijden, maken we kennis met Albert een Brabantse jongen die gefascineerd raakt door zijn lichtzinnige tante. Op zoek naar geschikte filmlocaties kwam de regisseur terecht bij de enige woning in Tivoli, de wijk waar schrijver A.F.Th. van der Heijden is geboren, die nog helemaal origineel was. De bewoner van deze woning en enkele andere buurtbewoners kregen een rolletje in de film. Maar voor de nauwlettende kijker valt er meer te genieten. Duidelijk herkenbaar in beeld zijn de woningen in Drents Dorp (afbeelding), het Augustinianum aan de Kanaalstraat, het Tweede Witte Dorp (architect F. Korteweg), portiekflats van architect C. De Bever in Burghplan en diverse fabrieken en kantoren op Strijp-T, met zelfs een glimp van het Klokgebouw (maar dan zonder Philips-logo). Deze prachtige beelden, met veel aandacht voor authentieke details, zijn een feest voor het oog, maar tegen deze achtergrond ontvouwt zich tegelijkertijd een aangrijpend verhaal met een gitzwart einde… Voor de liefheber is er nu een een speciale app gemaakt die info geeft over de locaties waar de film geschoten is: http://dehelleveeg-filmroute.nl/...

    Eindhoven als filmdecor, nu ook als app
  • Expo Eindhoven Eight

    Van 9 tot 24 juni is er in de Faculteit Bouwkunde (Vertigo) een expositie te zien met werk van 8 Eindhoven architectenbureaus: Atelier to the Bone; Ateliereen, UArchitects, Houben Van Mierlo; Wenink Holtkamp; Werkstatt, 12N en Open Architecture Office. De expo gaat gepaard met een serio lunchlezingen. Dinsdag7 juni met Wenink Holtkamp en Houben Van Mierlo; donderdag 9 juni: Werkstatt en Open Architecture Office... meer info

  • De Straat, ook bij TU/e

    43 jaar na dato brengt KASA (Kommissie Aanvullende, Speciale Activiteiten) van de afdeling Bouwkunde TU Eindhoven, de voorstellen en maquettes over een 'betere straat' van kunstenaar Paul Panhuysen opnieuw onder de aandacht. Aanleiding: de expositie Van wie is de straat? nu in het Van Abbemuseum. Lees meer...

    Al in 1971, nog voor de eerste autovrije zondag van 1973, organiseerden de bewoners van de Wilgenroosstraat in Eindhoven een autovrij straatfeest. Kunstnaar Paul Panhuysen (1934-2015) zag zich daarna geroepen om de straat permanent te verbeteren dus niet alleen voor één dag per jaar. De tentoonstelling bij de TU/e (Gebouw Vertigo Boukunde) omvat twee ‘momenten’ waarop hij zich deze vraag stelde:
    1. In 1972 maakte Panhuysen een voorstel hoe de Wilgenroosstraat waar hij woonde met zijn vrouw en kinderen kwaliteitsverhogend kon worden ingezet. Door middel van een maquette laat hij zien hoe de indeling van de straat optimaal gebruikt kan worden. Het ontwerpvoorstel werd besproken in het toenmalige tijdschrift Wonen-TABK.
    2. Na gesprekken met medebewoners van zijn straat maakte Panhuysen een aangepast ontwerp voor de Wilgenroosstraat. In datzelfde jaar (1978) heeft hij ook vier andere voorstellen met bijbehorende maquettes laten uitwerken voor verbeteringen aan en in de openbare ruimte van Eindhoven: de speelplaats van de Nutsschool Norbertuslaan; het park naast de Stadsschouwburg; het Marktplein in het centrum van de stad en de directe omgeving van het Van Abbemuseum. De maquettes zijn uitgevoerd door de jonge kunstenaar Ewoud Smits en van commentaar voorzien door Jean Leering die destijds doceerde aan de faculteit TU Bouwkunde in Eindhoven.
    De verspeelde straat (1973) was een tentoonstellilng georganiseerd door KSA (Kommissie Speciale Aktiviteiten) van de afdeling Bouwkunde aan de TU Eindhoven. Panhuysen was een van de sprekers op een speciaal voor dit onderwerp georganiseerd symposium. 

  • Opgeleverd: Urban Villa's Strijp-R

    Strijp R, het terrein van de voormalige beeldbuisfabriek van Philips, wordt getransformeerd tot een groenstedelijk woonmilieu met circa 500 woningen. Voor ontwikkelaar Amvest heeft Houben/Van Mierlo het plan ontworpen voor ‘Veld 7.2’. Op basis van de voorliggende stedenbouwkundige randvoorwaarden en het beeldkwaliteitsplan is een bijzondere woningtypologie ontwikkeld, waarin meerdere woningen samen een ‘urban villa’ vormen. Lees meer...

    De specifieke schakeling van steeds twee of drie woningen geeft elke woning een oriëntatie op minimaal drie buitengevels, en daarmee een hoogwaardige woonkwaliteit met gevels, balkons en terrassen gericht op ruime privé tuinen en het schakelpark.De architectuur is geïnspireerd op de voormalige industriële gebouwen op het terrein, maar tevens op de beroemde villa’s van Mies van der Rohe en de geschakelde woningen in de Eindhovense schrijversbuurt. De contour van de geschakelde woningen kent veel hoeken, wat nog versterkt wordt door de toepassing van gemetselde schoorstenen in het centrum van de belangrijkste woonvertrekken. Hierdoor hebben de samengestelde volumes een bijzondere, rijke profilering. Bron: Houben en Van Mierlo.

    Opgeleverd: Urban Villa's Strijp-R
  • Bouw busstation van start....

    De bouw van een nieuw busstation bij winkelcentrum WoensXL aan de Montgomerylaan is gestart. Het wordt een nieuw knooppunt voor busreizigers, zodat zij niet meer helemaal naar Neckerspoel hoeven om over te stappen... Bron: Studio040. Het ontwerp is van Wagemaker. Zie: website

    Bouw busstation van start....
  • Proeftuin040 stelt groene muur voor...

    Proeftuin040 heeft de ambitie om de keerwand tussen het PSV stadion en Strijp-S te vergroenen. Proeftuin040 maakte een kleurrijk, bijvriendelijk en (deels) eetbaar ontwerp. Lees meer...

    De keerwand is nu een wat grijze begeleiding van fietsers op weg van het centrum naar Strijp-S. Terwijl die route voor de verbinding tussen die twee en de ontwikkeling van de Groene Corridor natuurlijk zo aantrekkelijk mogelijk moet zijn. Daarnaast is de wand regelmatig een dankbare ondergrond voor graffiti-tags. Dat kan natuurlijk beter! Het vergroenen van de wand is natuurlijk goed voor de uitstraling. Het verhogen van de biodiversiteit was echter leidend bij het ontwerp. Er is gezocht naar goede drachtplanten die een hoge diversiteit in bloeiperiode kennen. Op deze manier valt er het hele jaar door wat te halen voor bijen en andere insecten. Waar mogelijk hebben we de wand en de onderbegroeiing ook voor mensen eetbaar gemaakt! Daarnaast is er ook goed gekeken naar kleur. De wand kent een groene basis, met bijzondere soorten die door het jaar heen van kleur verschieten. Door dit te combineren met bloeiende heesters en onderbeplanting ontstaat er een kleurrijk ensemble dat in elk seizoen van kleur verschiet. Het vergroenen van de wand is goed voor de biodiversiteit, werkt kostenbesparend in de verwijdering van graffiti en is daarnaast een genot om langs af te fietsen. Wat ons betreft een win-win situatie! Bekijk het filmpje om te zien hoe het ontwerp de wand verandert...

    Proeftuin040 stelt groene muur voor...
  • Opgeleverd: Kantoor Woonbedrijf

    Begin dit jaar verhuisde de gehele Woonbedrijf-organsiatie naar het nieuwe kantoor aan de Wal. Van Lierop Cuypers Spierings Architecten maakte in samenwerking met Staal|Christensen het ontwerp. Foto Patrick Meis

    Opgeleverd: Kantoor Woonbedrijf
  • Opgeleverd: renovatie van het Pompgebouw RAG

    We zijn begonnen met het samenstellen van de projectenlijst vor de Dirk Roosenburgprijs 2017. Ook een project opgeleverd in de gemeenet Eindhoven. Laat het ons weten...
    Eind augustus 2014 zjin Piet Hein Eek / Bouwbedrijf van Gerven begonnen met het verbouwen van het RAG Pompgebouw op Strijp-R. Inmidels zijn de woningen opgeleverd en bewoond... Meer info. Beeld: Piet Hein Eek

    Opgeleverd: renovatie van het Pompgebouw RAG
  • Opgeleverd: Strijp-Z

    In opdracht van SGE Stichting Gezondheidscentra Eindhoven e.o. ontwierpen Molenaar & Bol & Van Dillen Architecten b.v. te Vught dit gezondheidscentrum. Beeld: SGE.

    Opgeleverd: Strijp-Z
  • Opgeleverd: nieuwbouw Karel de Grotelaan

    Een deel van de zogenaamde Aireywijk is vervangen door nieuwbouw. Het gaat om drie appartementengebouwen en een rij eengezinswoningen in de sociale huursector, ontworpen door Van Helmond Zuidam architecten. Beeld: Woonbedrijf. Lees meer...

    Vormgeving en materialisering haken aan op de bestaande architectuur maar zijn onmiskenbaar van nu. Op allerlei manieren is het complex duurzaam gemaakt: isolatiemaatregelen, materiaaltoepassing, installaties, PV, daktuinen en gevelgroen,en (niet onbelangrijk) betrokkenheid van de huurders. Hier een link naar een project. 

    Opgeleverd: nieuwbouw Karel de Grotelaan
  • Sneak preview voorplein Eindhoven Airport

    Eind 2017 zijn de verbouwing op het voorterrein van Eindhoven Airport afgerond. De Bever arhitecten geeft voorproefje...

    Sneak preview voorplein Eindhoven Airport
  • Urban Jungle in Natlab...

    Vanaf 9 maart is er een nieuwe foto-expo in het Natlab. Dan met werk van Wladimir Manshanden. Vrijdag 18 maart om 19.00 is de officiële opening met boekpresentatie.

    Urban Jungle in Natlab...
  • Van wie is de straat?

    Zaterdag 20 februari is de expositie Van wie is de straat? geopend. De publieke ruimte is uiterst actueel, zeker in Eindhoven. Een aangename verblijfsomgeving een belangrijk visitekaartje van de stad, die tot de top 10 kennisregio's in de wereld wil behoren. Tegelijk lopen de budgetten voor beheer en onderhoud voor diezelde publieke ruimte terug. Ook neemt de balenstelling van burgers voor de directe leefomgeving toe. Stadbewoners nemen steeds vaker het heft in eigen hand, zijn kritisch over de vormgeving of beginnen eigen initaitieven in de staat... De expositie laat verschillende visies op de straat - onze publieke ruimte - zien. Wie maakt er gebruik van deze publieke ruimte? Wie beheert, wie controleert en wie misbruikt hem? Wie is de eigenaar en welke verantwoordelijkheden brengt dit eigendom met zich mee? Lees meer...

    Het Van Abbemuseum heeft vier gasten uitgenodigd die elk een bepaald aspect van het gebruik van de openbare ruimte uitwerkten. Dit resulteert in heel verschillende bijdragen: de openbare ruimte als plek voor protest (Crimson architectural historians), een typologie van honderd verschillende straten (ZUS), de vormgeving van de publieke ruimte op The Strip in Las Vegas (!melk) en het project Refugee Republic over het dagelijks leven in een vluchtelingenkamp (kunstenaar Jan Rothuizen, multimediajournalist Martijn van Tol en fotograaf Dirk Jan Visser, geproduceerd door Submarine Channel).
    Alle bijdragen refereren ook aan de legendarische tentoonstelling De Straat die in 1972 plaatsvond in het Van Abbemuseum. Verder heeft het van Abbemuseum en Architectuurcentrum Eindhoven een lezingenserie rond de epositie georgansieerd. Zie middenkolom.

    Van wie is de straat?
  • Nieuwe terminal Eindhoven Airport

    Eindhoven Airport krijgt een nieuwe bagagehal.De nieuwe hal wordt gebouwd aan de rechterkant van de terminal en moet in het tweede kwartaal van 2017 klaar zijn. De Bever architecten maakte het ontwerp... Bron: e52.

    Nieuwe terminal Eindhoven Airport
  • Frits Philipsschool: nieuw gebouw én nieuw concept

    Nu de locatie Broodberglaan van het Christiaan Huygens College en het Bisschop Bekkers College aan vernieuwing van de faciliteiten toe zijn (letterlijk: nieuwbouw) en een fusie aanstaande is, zien zij kans om ook hun onderwijsconcept te vernieuwen. Dat resulteert in het Frits Philips Lyceum-Mavo (FFLM); een nieuwe school met een nieuw concept. Architect is LIAG uit Den Haag. Bron: e52.

    Frits Philipsschool: nieuw gebouw én nieuw concept
  • Voortgang Rabobank...

    Op de plek waar voorheen de kenmerkende Rabobanktoren stond verrijst een nieuw duurzaam kantoor dat aansluit op de hedendaagse en toekomstige behoeftes van Rabobank en haar medewerkers. In opdracht van Projectontwikkelaar OVG Real Estate wordt de bouw uitgevoerd door de Volker Wessels bedrijven Boele & van Eesteren, Stam en de Koning en Homij. Bekijk hier een film...

  • Nieuw leven voor ‘t Karregat...

    ’t Karregat (1973) is door de architectencombinatie diederendirrix en architecten|en|en gerenoveerd, met ruimte voor de school, kinderdagverblijf en enkele wijkvoorzieningen. ’t Karregat, ontworpen door architect Frank van Klingeren, is een van de eerste multifunctionele centra in Nederland. Onder een groot doorlopend dak, gedragen door stalen paraplu’s, liet hij vrije ruimte zonder tussenwanden. Er waren  een supermarkt, kleine winkels, basisscholen, een gymzaal en een buurtcentrum. Het gebouw in de wijk Herzenbroeken in Eindhoven kreeg uitgebreide internationale aandacht, maar de experimentele opzet bleek niet goed te werken. Al snel deelden de gebruikers de ruimte zelf in met tussenschotten, totdat de ruimte onder het dak uiteindelijk helemaal was dichtgeslibd. Diederendirrix architecten en architecten|en|en, stonden voor de opdracht het gebouw nieuw leven in te blazen... foto Bas Gijselhart.

    Nieuw leven voor ‘t Karregat...
  • Fensterrein krijgt groen aanzien...

    De herinrichting van het parkeerterrein aan de Keizersgracht, ook wel Fensterrein genoemd gaat maandag 11 januari beginnen. Er moet vooral meer groen komen en nieuwe straatverlichting er komt een nieuwe wandelverbinding die het centrum via het Fensterrein met De Bergen verbindt, het zogenaamde Bergenpad. Tot half april wordt gewerkt aan het Fensterrein. In deze periode is het terrein niet beschikbaar om te parkeren. Beeld: Jan van der Heijden.

    Fensterrein krijgt groen aanzien...
  • Stationsplein op de schop...

    Het Stationsplein in Eindhoven gaat binnen nu en vijf jaar volledig op de schop. Het moet een entree van de stad met een internationaal elan worden. De verbouwing van het station wordt komende zomer afgerond. Het contrast met de rommelige openbare ruimte buiten is dan veel te groot, zo vindt de gemeente. De omgeving van het station moet juist een verbinding vormen met het centrum. In de plannen komt er een grote fietsenkelder voor 5.000 fietsen. Bovenop deze kelder een parkachtige omgeving waarin ook het beeld van Anton Philips een prominente rol krijgt. Op de parkeerplaats achter het voormalige VVV-kantoor komt een iconisch gebouw. De grond is van de gemeente maar het is de bedoeling dat een externe partij hier iets gaat realiseren. Ook de noordzijde van het station gaat op de lange termijn op de schop. Dat zal volgens de gemeente pas na 2020 zijn. Bron: ED.

    Stationsplein op de schop...
  • Chinees paviljoen Nanjing op Strijp-S in Eindhoven

    De loco-burgemeesters Wu Weiguo en Staf Depla onthulden maandagmiddag, 9 november, het ontwerp van het cadeau van de Chinese stad Nanjing aan zusterstad Eindhoven. Dat gebeurde in een verder erg lege tent op de plaats waar het toekomstige theehuis, restaurant en ontmoetingscentrum gebouwd wordt: de parkeerplaats voor het Videolab aan de Torenallee. De werkelijke start van de bouw van het Nanjing Paviljoen op Strijp-S in Eindhoven zal begin volgend jaar zijn.

    Chinees paviljoen Nanjing op Strijp-S in Eindhoven
  • Nieuwe visiefilm Strijp-S

    Bekijk hier het complete Strijp-S verhaal en waarom Trudo is begonnen aan deze ontwikkeling.

  • Architectuurfietsroute online

    Fietsen langs architectuur in Eindhoven? Sinds 1 september is er online informatie beschikbaar over gebouwen en monumenten.Bekijk hier de website.

Architectuurcentrum Eindhoven
Kastanjelaan 500
5616 LZ Eindhoven
T 040 2946845
info@architectuurcentrumeindhoven.nl

Volg het Architectuurcentrum