‘Heeft de Nederlandse economie nog wel baat bij meer vluchten of vraagt een nieuwe tijd om een andere benadering’, vroeg stadssocioloog Floor Milikowski zich af in haar boek Een klein land met verre uithoeken (2022). Steeds vaker worden er kritische kanttekeningen geplaatst bij de groei van de luchtvaart. In 2016 klonk er een kritische geluid in de nota Mainports voorbij van het Planbureau van de Leefomgeving. Daarin stelt het onderzoeksbureau dat de Nederlandse economie sterk geprofiteerd heeft van de groei van Schiphol en de haven van Rotterdam, maar dat economische toegevoegde waarde van deze mainports beperkt is en niet uitsteekt boven die van de Brainportregio.
Ook in Eindhoven klinken er kritische geluiden. In september 2024 besprak Lucas van Houtert in het ED het idee om Eindhoven Airport op te doeken, in plaats van uit te breiden. De strook grond van ruim 6 vierkante kilometer biedt de kans om er een compleet nieuw stadsdeel te bouwen. Het is GEEN plan, en het Eindhovense stadsbestuur is er niet mee aan de slag, maar niet de minste ondernemers vroegen zich in het krantenartikel af of de regio niet beter af is zónder luchthaven. Hoe dat bevalt wordt in 2027 duidelijk. In elk geval tijdelijk. Dan gaat de luchthaven noodgedwongen vijf maanden dicht voor groot onderhoud.
Tiny Sanders (commissaris, voormalig ceo Campina en directeur PSV) stelt dat deze vliegpauze een goed moment is om goed na te denken over de toekomst.: ‘Er zijn veel argumenten om elders, eventueel in afgeslankte vorm, de burger- en militaire activiteiten voort te zetten. Ook om het steeds grotere woningtekort in de regio. Brainport krijgt hier een eenmalige kans om alle, ook financiële, argumenten in alle rust te overdenken. Na 2027 lijkt deze kans verkeken.’
Geert Hurks (algemeen directeur Hurks Groep) zegt in het artikel van Van Houtert: ‘In deze regio staan we voor een aanzienlijke uitdaging om woningen te bouwen. Landelijk moeten we klimaatmaatregelen nemen en verduurzamen. Als je die twee dingen over elkaar legt, kun je zeggen: wie zit er nog te wachten op een vliegveld dat bij wijze van spreken midden in de stad ligt. Ik denk dat de politiek heel wat groene vinkjes kan zetten bij het idee. Je kunt heel veel woningen bouwen op het terrein en vergunning-technisch is het gemakkelijk. Terwijl vergunningen vaak de meeste tijd kosten als je wilt bouwen.’ Wordt vervolgt…
Tekst: René Erven
Datum: 19 februari 2025